Lubisz moją stronę?
Wyraź to !























































































w s z y s t k i e    •    p o d s t a w o w e    •    k o l o r o w e    •    a ż u r o w e    •   k r z y ż o w a n e    •    m e r e ż k o w e    •    p r z e c i ą g a n e    •    s i a t k o w e    •    s u p e ł k o w e    •    t k a n e    •    w a r k o c z e    •    ł ą c z o n e  


Wystarczy coś zmienić...



Prawidłowe odczytywanie schematu


Co oznaczają znaki? (moje i obce)

Aby prawidłowo wykonywać sploty, należy właściwie odczytywać oznaczenia na schematach.
Na początek należy zapoznać się ze znaczeniem każdego znaku.
Na mojej stronie do każdego wzoru podaje znaczenie każdego znaku, wraz z odsyłaczem jak wykonywać dane oczko.
W innych źródłach używane są inne znaki, lub podobne do moich. Najczęściej podawana jest "legenda" do schematu.

Co to jest raport?

Bardzo ważnym elementem każdego schematu jest:
Raport wzoru - to fragment schematu, który powtarzamy wzdłuż całej robótki. Najpierw robimy oczka przed pierwszym , te oczka robimy raz, na początku rzędu. Potem robimy raport, czyli od do , tyle razy jaką wielokrotność raportu nabraliśmy. Na końcu rzędu robimy oczka za drugim znaczkiem .

Gdy już wiemy z jakich oczek składa się dany wzór możemy zabrać się za jego wykonanie.

Ile nabrać oczek?

Nabieramy liczbę oczek podaną w opisie lub wg schematu.

W opisie podane jest np.: nabrać liczbę oczek podzielną przez 12 + 13 o. + 2 o. brzeg.
Tzn., że minimum nabieramy 27 o. lub więcej o 12, 24, 36 itp. (czyli podzielność przez 12).
Podzielne przez 12, to oczka składające się na raport wzoru* (patrz znaczki między ):

Nie liczymy narzutów (kółka), a 2 o. razem (trójkąt) liczymy jak dwa oczka.
Albo
Liczymy narzuty i trójkąty, każde jako 1 o.
( uwaga ! tylko jeśli liczba "kółek" i "trójkątów" jest taka sama ! jeśli jest różna, patrz te dwa ćwiczenia)

+ 13 o. do raportu, to oczka nie wchodzące w raport, czyli te na zewnątrz strzałek.
Te znaczki to - oczko brzegowe, których są w sumie dwa.

I tak właśnie oblicza się liczbę oczek do nabrania, gdy nie mamy opisu.
Poniżej kilka ćwiczeń dla sprawdzenia i utrwalenia informacji.

Nabrać liczbę oczek podzielną przez


Nabrać liczbę oczek podzielną przez


Nabrać liczbę oczek podzielną przez


Nabrać liczbę oczek podzielną przez

pusta kratka - ignorować, stosuje się w celu poprawienia czytelności schematu, aby było widać jakie oczka następują nad sobą


Nabrać liczbę oczek podzielną przez

Tutaj mamy więcej narzutów niż 2 o. razem, ale zasada pozostaje taka sama: nie liczymy narzutów, a każdy "trójkąt" to 2 o.

Nabrać liczbę oczek podzielną przez


Trochę trudniejsze ćwiczenie, bo w pierwszym rzędzie mamy dwa narzuty, ale tylko jeden raz 2 o. razem. Za to w drugim rzędzie nie ma narzutów ale jest 2 o. razem, czyli pozbywamy się drugiego narzutu.
W takim przypadku, z pierwszego rzędu, liczymy każdy narzut, a "trójkąt" liczymy jako 1 o.
Zatem:
Nabrać liczbę oczek podzielną przez


Jeszcze trzy ćwiczenia, gdy zamiast "trójkącików" oznaczających 2 o. razem, mamy znaki oznaczające 3 o. razem, czyli taki znak liczymy jak 3 o.:
- 3 oczka prawe razem z środkowym oczkiem pod spodem

Nabrać liczbę oczek podzielną przez


- 3 oczka prawe razem z środkowym oczkiem na wierzchu

Nabrać liczbę oczek podzielną przez


- 3 oczka prawe razem z środkowym oczkiem pod spodem

Nabrać liczbę oczek podzielną przez




W którą stronę robimy rzędy?

Początek rzędu zawsze jest tam gdzie jego numer.
Na schematach mogą być pokazane wszystkie rzędy, nieparzyste zaczynają się z prawej strony, parzyste z lewej strony.

Jeśli jednak pokazane są tylko rzędy nieparzyste, to oznacza, że rzędy parzyste przerabiamy tak jak schodzą z drutu *.
Zdarza się też, że mamy pokazany jeden rząd parzysty, a w dodatkowym opisie mamy, aby wszystkie parzyste rzędy robić, jak ten pokazany na schemacie.

Zatem robiąc rzędy nieparzyste czytamy znaki od prawej do lewej,
a robiąc rzędy parzyste - od lewej do prawej.